Sobota, 3 kwiecień 2021, 16:22
Szanowni,
w sąsiednim temacie pojawił się wątek niszowości/ekskluzywności marek perfumeryjnych.
Wspomniałem o koncepcji piramidy ekskluzywności marek zegarków jako potencjalnym punkcie odniesienia do stworzenia podobnego zestawienia dla marek perfumeryjnych.
Idąc za ciosem, przygotowałem dwa dokumenty, które poniżej udostępniam:
1. Plik excel, stanowiący bazę do tworzenia ww. "piramidy":
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1...sp=sharing
2. Ankietę, zbudowaną na podstawie tego pliku excel:
https://docs.google.com/forms/d/10VFpWI8...sp=sharing
Przekazuję obydwa dokumenty w trybie edycji, ponieważ zakładam że będziecie chcieli modyfikować ostateczny kształt tych dokumentów.
Przyjąłem następujące założenia:
1. Pobrałem listę marek z Psik-psik.pl - łącznie 680 pozycji. Wg mnie wystarczająca ilość, choć np. Basnotes wskazuje na ponad 4 tys. marek.
2. Przyjąłem, że można wyróżnić sześć kategorii ekskluzywności marek:
Marki - Arcydzieła (******). Genialne marki perfumeryjne. Perfumy jako sztuka. Max. 5 wskazań.
Marki Wybitne (*****). Wybitne marki perfumeryjne. Perfumy z przebłyskiem geniuszu. Max. 10 wskazań.
Marki Luksusowe (****). Marki perfumeryjne oferujące zapachy luksusowe. Perfumy z bardzo wysokiej półki. Max. 10 wskazań.
Marki Premium (***). Marki perfumeryjne oferujące zapachy wysokiej jakości. Perfumowe gwaranty jakości. Max. 20 wskazań.
Marki Mainstream (**). Przeciętne, niewyróżniające się marki. Perfumowe przeciętniaki. Max. 50 wskazań.
Marki Budżetowe (*) Marki oferujące kiepskie perfumy (Budżetowe to taki eufemizm, bo cena nie jest kryterium w tym zestawieniu). Często oferujące perfumowe potworki. Max. 100 wskazań.
Kluczowe pytanie to imho definicja prestiżu.
W moim rozumieniu prestiż marki to wypadkowa następujących cech:
1. unikatowość i oryginalność tworzonych kompozycji,
2. piękno tworzonych kompozycji,
3. jakość używanych składników,
4. parametry użytkowe zapachów,
5. powtarzalność w tworzeniu kolejnych zapachów (jeden wybitny zapach pośród kilku przeciętnych wg mnie wskazuje na to, ze marka nie jest ekskluzywna),
6. sposób podania zapachów (flakony, opakowania),
7. Opowieść wokół marki - marketing, nagrody, wizerunek.
Zostawiam zagadnienie prestiżu do dalszej dyskusji. Dla mnie zazębia się to pojęcie z pojęciem niszowości, choć co do zasady lepiej oddaje intencje tworzenia piramidy - szukamy tych "najlepszych z najlepszych", a niekoniecznie "najdziwniejszych" czy "trudno dostępnych" - a takie skojarzenia może rodzić termin niszowość. Niemniej - do dyskusji. Świadomie zostawiam w tym celu oba pliki do publicznej edycji.
W kwestii liczby wskazań - przyjąłem że aby można było chociaż zbliżyć się do logiki piramidy, im wyższa ocena marki, tym powinno być mniej możliwych wskazań. Oczywiście zostawiam to do dyskusji, czy taka logika jest uzasadniona. Nie ma minimalnej liczby wskazań, co wynika z ograniczeń narzędzia, którym tworzyłem ankietę.
Ankieta w wersji do uzupełnienia znajduje się tutaj: https://forms.gle/n6VqXr4meXY9182GA
Osobiście jestem niezwykle ciekaw wyników i liczę na aktywność Weteranów Perfuforum, którzy mają szeroki przegląd pola w świecie perfum niszowych.
W związku z tym delikatnie sugeruję, że ankieta raczej nie jest dedykowana osobom rozpoczynającym swoją przygodę w świecie perfum. Oceniam, że dopiero po przewąchaniu 400+ zapachów, w tym 200+ z perfumerii niszowych działających w Polsce, mogę z jakimś poziomem świadomości uzupełnić ankietę. Oczywiście, jw. ta kwestia również do dyskusji.
Wyniki traktuję jako walor poznawczy, sugestię do dalszych poszukiwań w świecie perfum wg kryterium marek.
Pozdrawiam Was i liczę na wspólne tworzenie naszej piramidy
Edit:
Witajcie,
zgodnie z sugestią Artplum, zmieniłem tytuł oraz treść, zastępując pojęcie "ekskluzywność" słowem "prestiż", który zdaje się lepiej oddawać intencje.
poza tym - po dłuższym namyśle - dodałem alternatywny wariant wypełnienia, być może bardziej intuicyjny, bezpośrednio z poziomu excela -> https://docs.google.com/spreadsheets/d/1...sp=sharing
Dajcie, znać co o tym sądzicie?
w sąsiednim temacie pojawił się wątek niszowości/ekskluzywności marek perfumeryjnych.
Wspomniałem o koncepcji piramidy ekskluzywności marek zegarków jako potencjalnym punkcie odniesienia do stworzenia podobnego zestawienia dla marek perfumeryjnych.
Idąc za ciosem, przygotowałem dwa dokumenty, które poniżej udostępniam:
1. Plik excel, stanowiący bazę do tworzenia ww. "piramidy":
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1...sp=sharing
2. Ankietę, zbudowaną na podstawie tego pliku excel:
https://docs.google.com/forms/d/10VFpWI8...sp=sharing
Przekazuję obydwa dokumenty w trybie edycji, ponieważ zakładam że będziecie chcieli modyfikować ostateczny kształt tych dokumentów.
Przyjąłem następujące założenia:
1. Pobrałem listę marek z Psik-psik.pl - łącznie 680 pozycji. Wg mnie wystarczająca ilość, choć np. Basnotes wskazuje na ponad 4 tys. marek.
2. Przyjąłem, że można wyróżnić sześć kategorii ekskluzywności marek:
Marki - Arcydzieła (******). Genialne marki perfumeryjne. Perfumy jako sztuka. Max. 5 wskazań.
Marki Wybitne (*****). Wybitne marki perfumeryjne. Perfumy z przebłyskiem geniuszu. Max. 10 wskazań.
Marki Luksusowe (****). Marki perfumeryjne oferujące zapachy luksusowe. Perfumy z bardzo wysokiej półki. Max. 10 wskazań.
Marki Premium (***). Marki perfumeryjne oferujące zapachy wysokiej jakości. Perfumowe gwaranty jakości. Max. 20 wskazań.
Marki Mainstream (**). Przeciętne, niewyróżniające się marki. Perfumowe przeciętniaki. Max. 50 wskazań.
Marki Budżetowe (*) Marki oferujące kiepskie perfumy (Budżetowe to taki eufemizm, bo cena nie jest kryterium w tym zestawieniu). Często oferujące perfumowe potworki. Max. 100 wskazań.
Kluczowe pytanie to imho definicja prestiżu.
W moim rozumieniu prestiż marki to wypadkowa następujących cech:
1. unikatowość i oryginalność tworzonych kompozycji,
2. piękno tworzonych kompozycji,
3. jakość używanych składników,
4. parametry użytkowe zapachów,
5. powtarzalność w tworzeniu kolejnych zapachów (jeden wybitny zapach pośród kilku przeciętnych wg mnie wskazuje na to, ze marka nie jest ekskluzywna),
6. sposób podania zapachów (flakony, opakowania),
7. Opowieść wokół marki - marketing, nagrody, wizerunek.
Zostawiam zagadnienie prestiżu do dalszej dyskusji. Dla mnie zazębia się to pojęcie z pojęciem niszowości, choć co do zasady lepiej oddaje intencje tworzenia piramidy - szukamy tych "najlepszych z najlepszych", a niekoniecznie "najdziwniejszych" czy "trudno dostępnych" - a takie skojarzenia może rodzić termin niszowość. Niemniej - do dyskusji. Świadomie zostawiam w tym celu oba pliki do publicznej edycji.
W kwestii liczby wskazań - przyjąłem że aby można było chociaż zbliżyć się do logiki piramidy, im wyższa ocena marki, tym powinno być mniej możliwych wskazań. Oczywiście zostawiam to do dyskusji, czy taka logika jest uzasadniona. Nie ma minimalnej liczby wskazań, co wynika z ograniczeń narzędzia, którym tworzyłem ankietę.
Ankieta w wersji do uzupełnienia znajduje się tutaj: https://forms.gle/n6VqXr4meXY9182GA
Osobiście jestem niezwykle ciekaw wyników i liczę na aktywność Weteranów Perfuforum, którzy mają szeroki przegląd pola w świecie perfum niszowych.
W związku z tym delikatnie sugeruję, że ankieta raczej nie jest dedykowana osobom rozpoczynającym swoją przygodę w świecie perfum. Oceniam, że dopiero po przewąchaniu 400+ zapachów, w tym 200+ z perfumerii niszowych działających w Polsce, mogę z jakimś poziomem świadomości uzupełnić ankietę. Oczywiście, jw. ta kwestia również do dyskusji.
Wyniki traktuję jako walor poznawczy, sugestię do dalszych poszukiwań w świecie perfum wg kryterium marek.
Pozdrawiam Was i liczę na wspólne tworzenie naszej piramidy
Edit:
Witajcie,
zgodnie z sugestią Artplum, zmieniłem tytuł oraz treść, zastępując pojęcie "ekskluzywność" słowem "prestiż", który zdaje się lepiej oddawać intencje.
poza tym - po dłuższym namyśle - dodałem alternatywny wariant wypełnienia, być może bardziej intuicyjny, bezpośrednio z poziomu excela -> https://docs.google.com/spreadsheets/d/1...sp=sharing
Dajcie, znać co o tym sądzicie?
Jeśli interesuje Cię jakiś zapach, zerknij tutaj -> https://www.fragrantica.com/member/1269410
Trochę butelek do sprzedania, prawie wszystko odlewam na ml.
Mój stragan flakonów - zapraszam!
Trochę butelek do sprzedania, prawie wszystko odlewam na ml.
Mój stragan flakonów - zapraszam!